woensdag 9 maart 2016

DIY: wandkleed

Het is alweer een hele tijd terug dat er een Do It Yourself online kwam, daarom vond ik het deze week wel tijd voor een leuke do it yourself. Het is een super simpele do it yourself waar je weinig materiaal voor nodig hebt. Vandaag laat ik jullie zien hoe je je eigen wandkleed kan maken. Op pinterest kom je het steeds vaker tegen in interieur foto's, toevallig had ik nog een witte lege muur en alle materiaal in huis. Ben jij benieuwd hoe jij je eigen wandkleed kan maken, lees dan verder.
Het eindresultaat van jouw wandkleed kan heel anders zijn dan mijn eindresultaat, je kan alles zelf kiezen. Je kan juist voor een dunnere tak gaan of een dikkere tak, maar je kan ook een koperkleurige buis nemen, het maakt niet uit als het maar rond is. Verder kan je de kleuren, lengte, ophangsysteem en volgorde allemaal zelf bepalen.

Wat heb je nodig:
♡ Wol, één of meerdere kleuren
♡ Een tak of iets anders rond
♡ Schaar
♡ Pen
♡ Papier
♡ Touw 
Om een mooie verdeling te maken heb ik de tak opgemeten en het aantal cm gedeeld door de aantal kleuren. Wil jij je wandkleed speelser, dan kan je er ook voor kiezen om deze stap over te slaan en gewoon aan de slag te gaan.

Van alle drie de kleuren wol ben ik slierten gaan knippen, het is handig om even te kijken hoe lang je wandkleed moet worden en om dan de wol te knippen. Vergeet niet dat het stukje wol twee keer zo lang moet worden als de lengte van je wandkleed.

Eigenlijk is het heel simpel om de wol te bevestigen aan je tak, dit kan door middel van een lijmpistool of door middel van knopen. Ik heb er voor gekozen om te knopen, als eerst leg je de twee uiteinde van het stukje wol op elkaar, je krijgt dan bovenaan een soort lus. Deze lus haal je onder de tak door, zodat de tak op de twee stukjes wol ligt. Vervolgens haal je de twee uiteinde door de lus en trek je deze stevig aan. Je stukje wol zit dan vast en dan kan je het herhalen met een nieuw stukje wol tot dat je tak vol is. 

Voor het mooiste effect is het belangrijk dat je telkens de lus aan dezelfde kant legt als de vorige lussen. Zo zorg je er voor dat alle knoopjes aan dezelfde kant komen, dat is wel zo mooi.

Om het wandkleed te bevestigen aan de muur gebruik ik touw, een stukje afknippen, bevestigen aan de uiteinde van je tak en even goed aantrekken. Vervolgens heb ik een spijker in de muur geslagen en hem daar aan opgehangen. 

Het laatste wat je moet doen voor je wandkleed helemaal af is, is in model knippen. Ik heb er voor gekozen om hem in een punt te knippen, wat overigens bijna onmogelijk was. Je kan je wandkleed het best ophangen en dan knippen, want dan valt de wol hetzelfde als je wandkleed hangt. Onthoud dat het nier perse kaars recht hoeft te zijn, een beetje scheef is ook wel leuk!

Heb je nog vragen? Stel ze gerust in een reactie!

Liefs,
Elleke

2 opmerkingen :